Még ha elsőre a csokis keksz is ugrik be róla, sütiink fontos hozzájárulást nyújtanak a jobb vásárlási élményhez. Segítenek bennünket a releváns ajánlatok bemutatásában, a weboldalon való eligazodás megkönnyítése érdekében emlékeznek a beállításokra, és figyelmeztetnek minket, ha a webhely lassú vagy instabil. Ennek elfogadásához kérjük kattints a "Rendben" gombra, a sütikre vonatkozó beállításokat bármikor módosíthatod.

Menü

Legfontosabb vitaminok nőknek

Mindent megteszel, hogy egészségesen élj? Távol tartod magad a gyorséttermektől, a lehető leggyakrabban eszel zöldséget és gyümölcsöt. De vajon az étrended vitaminokban és ásványi anyagokban is gazdag? Az évek múlásával az étrendkiegészítők mellett javasolt pár fontos vitamin bevitelére is hangsúlyt fektetni. Ebben a cikkben áttekintjük a legfontosabb vitaminokat, amire minden nőnek szüksége van, a vitamin forrásokat és a vitaminhiány intő jeleit.

 

Vitaminok, nyomelemek és ásványi anyagok - mi a különbség?

Az ásványi anyagok az elfogyasztott növények közvetítésével kerülnek a szervezetünkbe. A növények a talajból szívják magukba az ásványi anyagokat, mennyiségük alapján megkülönböztetünk makro- és mikroelemeket.

Makroelemek: kalcium, foszfor, nátrium, kálium, magnézium, klór, kén.

Mikroelemek: vas, réz, kobalt, cink, mangán, jód, fluor, szelén, króm, vanádium

A mikroelemeket gyakran nyomelemeknek is nevezik, mivel éppen csak nyomokban fordulnak elő a szervezetünkben, éppen ezért elengedhetetlen a pótlásuk az anyagcsere megfelelő működéséhez.

 

A vitaminok a sejtek, szövetek regenerációjához szükséges szerves vegyületek és két nagy csoportba oszthatók:

A zsírban oldódó vitaminok: A, D, E, K - ezeket a szervezet hosszabb ideig raktározza, felszívódásuk étrendünk zsírtartalmától függ.

A vízben oldódó vitaminok:  B-vitamin-csoport (B1-, B2-, B6-, B12-vitaminok), niacin, pantoténsav, biotin, folsav és C-vitamin. Mivel gyorsan ürülnek a szervezetből, rendszeresen kell őket pótolni.

 

Vitaminhiány tünetei nőknél

 

Vitamin

Hiány jele

A- vitamin

- viszkető szemhéj, gyulladt szemek

- égő, kipirosodott érzés a szemek körül

- durva tapintású, kiszáradt bőr

- extrém, hirtelen jött hámlás

 

C-vitamin

- vérző fogíny, hajhullás

- lassan gyógyuló sebek

- fáradtság, kedvetlenség

 

D-vitamin

- izomgyengeség, csontérzékenység

- gyakori betegeskedés

- hirtelen jött depresszió

 

Szerencsére számos olyan finom, könnyen hozzáférhető alapanyag van, aminek fogyasztásával megelőzhető a vitaminhiány. A-vitamint pótolhatsz leveles zöldségek, narancssárga és sárga zöldségek, paradicsom, máj, és hal fogyasztásával. Ha a C-vitamin mennyiségét szeretnéd a szervezetedben növelni, keresd a homoktövist, csipkebogyót, almát, narancsot, grapefruitot. Vigyázz, a bab, a borsó és lencse semennyi C-vitamint nem tartalmaz. D-vitaminhoz legegyszerűbben napfürdőzéssel juthatsz, de sose feledkezz meg a fényvédelemről mert a felelőtlen napozás járul hozzá legnagyobb mértékben a bőr öregedéséhez. Ha élelmiszerekből nyernél D-vitamint, egyél bőven lazacot, tonhalat, sajtot, tojás sárgáját.

 

Női vitaminok

A H-vitamin, más néven biotint nevezik kifejezetten női vitaminnak. A zsírsavak és vércukor képződésében van nagy szerepe. Segíti a szénhidrátok lebontását és hozzájárul a depresszió könnyebb kezeléséhez. Ha elkezd hullani a hajad, hámlik a bőröd, töredezik a körmöd, gyanakodj H-vitamin hiányra. Biotint juttatható a szervezetbe karfiol és máj fogyasztással.

B-12 vitamin hiányában fáradtság és mentális zavarok léphetnek fel. Az idő előrehaldtával kevesebb gyomorsav termelődik, így az elfogyasztott élelmiszerekből még kevesebb B-12 vitamint tud kinyerni a szervezet. Ajánlott ügyelni a megfelelő utánpótlásra, főleg azoknak akik savlekötőt is szednek. Kerüljön a tányérodra bőven hal, szárnyas, tojás.

A cink segíti a szénhidrát-anyagcsere és a vércukorszint egyensúlyának fenntartását. Műtét, sérülés után különösen fontos az utánpótlása. Cinket nagy mennyiségben találsz sovány vörös húsokban, osztrigába, parmezánba.

 

Ha szeretnél még több egészség tippet olvasni, nézz át blog oldalunkra.


 
Tartalomhoz tartozó címkék: Egészséges receptek

Keresés